ספר חדש, מאת גבריאל רעם: ”החיים, רשימות מן הגלות”

Total
0
Shares

החיים, רשימות מהגלות

וכאן אציג הקדמה לזרמים המרכזיים שבהם עוסק הספר:

האם ישנה אלטרנטיבה ל’שיטפון’ ספרי הניו אייג’?

למתבונן בספרי רוחניות חדשים, ואף  באתרי רוחניות למיניהן, ישנו שפע של היצע שמעולם לא חווינו כמוהו. מעין מישמש וערב רב של הכלאה של כל תורה אפשרית, מפיזיקת הקוונטים ועד ‘טיול אסטרלי’ (יציאה אל מחוץ לגוף הפיסי).

ברובם אפשר למצוא נוסחה כמעט לכל מדווה, דאגה, חוסר סיפוק קיומי ובעיקר חיפוש אחר משמעות ואמת. ישנן דרכים אטרקטיביות של מומחים מטעם עצמם (ברוב המקרים) שמציעים פתרונות (כמעט ללא עבודה עצמית), שיאפשרו לך להגיע לנירוונה או להארה בשבעה צעדים קלים. המשותף לרובן היא חוסר ההשקעה והתמודדות האישית על המחפש עם עצמו, כל שצריך זו הצטרפותו לדרך או לכת, לצרוך את הידע שהמורה או הגורו מעביר, או למצער, רכישת הספר והמלצתו למחפשים אחרים.

אדם רציני, וגם לא מחפש אחר האמת או משמעות, שומר נפשו ירחק מאתרים וספרים אלו, המדיפים ריח שווה לכל נפש עד למרחוק. ומה גם כשחופרים קצת – כולם דומים להפליא אלו לאלו: חשיבה חיובית, לשנות את דרך ההסתכלות על העולם, העולם יותר יפה ממה שנדמה לנו, ובעזרת התמקדות במה שטוב, הטוב ימשך אלינו כבחבלי קסם. העולם יפה, שנה את הדרך שאתה מסתכל עליו. והפתרון לכל זו האהבה.

והמחפש האומלל חש משיכה חזקה מכיוון הנפש שאומרת משהו כמו,”יש יותר בחיים האלה, שאיני מבין, שהוא משמעותי וטבול באמת וחוכמה, אבל אני מסתובב במעגלים סביב הסבל של עצמי”.

מרוב עצים לא רואים את היער. המחפש של היום מבולבל יותר מזה של לפני 40 שנה.

מבין כל השפע המסחרי הזה, מגיח ספרי החדש, שונה ודי מפתיע,  וגם שמו מפתיע, מעט משונה: ”החיים, רשימות מן הגלות”. אני מפרסם שנים רבות רשימות ומאמרים באימגו, ואני שמח לבשר שהרוב הגדול של הרשימות לא הופיעו באימגו. שהייתה ועדיין אכסניה נפלא עבורי.

גבריאל רעם, למעשה אני עוסק שנים רבות במה שתלמידו של גורדייף, אילן עמית ז”ל מכנה בשם: ‘עבודה פנימית’. אני מעדיף לכנות את זה בשם מעט יותר אניגמטי: ‘מיסטיקה קיומית’. אך המשותף לשניהם, היא המשוכנעות, כי האדם כפי שהוא כיום, אינו מצוי בשיא התפתחותו הרוחנית, הנפשית והיצירתית, ומה שמבדיל בינו לבין רמות גבוהות יותר של קיום פנימי, זו עבודה פנימית. אילן עמית ושאר השכטריסטים (תלמידיו של ד”ר יוסף שכטר מחיפה) התמסרו לעבודה בשיטתו של גורדייף ושל תלמידו שכתב ספר בעקבות שיטתו של גורדייף: ”בחיפוש אחר המופלא”.

השתתפתי בקבוצות של הדרך הרביעית במהלך השנים. ואין ספק שמה שכתוב בספר הושפע משם, אך אני מושפע גם מזרמים אחרים. הספר אמנם מתחיל במונחי יסוד של הדרך הרביעית, אך מזה זמן פיתח לו גישה ודרך התבוננות על עבודה פנימית משלו.

הספר אינו פונה לכול המחפשים, הוא פונה אל מי שהוא מכנה בשם: ”עדיני הנפש”, או אנשים ”בעלי שאר רוח”, או כשם סיפרה של ד”ר איילין ארון, ”אנשים רגישים מאוד”. או כפי שאני מכנה אותם בספרי: ”אאוטסיידרים ומורדים”, (שיצא לאור בהוצאת ידיעות ספרים). שם אני פונה לאאוטסיידרים, אותם אני מכנה כאנשים מיוחדים, רגישים ואיכותיים במיוחד, שהחברה מפלה אותם ומתייחסת אליהם כאל חריגים, ולעיתים קרובות כבעייתיים. וחייהם קשים מלאי ספקות עצמיים.

הספר כתוב כרשימות של איש רוח המצוי במסע דרך חייו, ותוך כדי כך מוצא פגמים וליקויים בחיים שהוא פוגש במסעותיו, אך כל זה אינו מפריע לו  לקבל השראה גדולה ממה שחבוי בממד הסוד של פרד”ס החיים.

הקורא המשתאה ימצא ברשימות, תובנות ואופני התבוננות ש’הופכים על הראש’ דרכי התבוננות מקובלות, למשל האושר, שמוצג בספר כגזר לפני אפו של החמור כדי שיתחיל לנוע קדימה ולעבוד. או הזמן. בדרך כלל אנו שומעים  מ’נביאי’ הניואייג’ שצריך לחיות בעכשיו, בהווה. אני דווקא, מתנגד לחיים בהווה, ורואה זאת כחיים במקטע אגואיסטי, שמבודד את האדם מן הדינמיקה והזרימה המבורכת של שלושת מצבי הזמן: עבר הווה ועתיד, ניתן לחיות בשלושתם, בעת ובעונה אחת, כדינמיקה תלת ממדית.

במקום להמריא אל גבהי הקדושה והשלווה הפנימית. הגישה בספר זה היא דווקא הגעה לשינוי מצב תודעה, (טרנספורמציה תודעתית, בלשונו של המחבר) דרך מעבר דרך החלקים הקשים והכואבים של הקיום. לטענתו (כפי שטען הפסיכולוג הקיומי רולו מיי) דווקא במעבר דרך החרדה, הקושי והפרדוכס ניתן להגיע לגבהים של התעלות רוחנית. בספר זה אני מעביר את הקורא דרך הכתיבה הקשה (תרתי משמע) של מרטין היידגר, ר. ד. לייינג, ואלבר קאמי, ודווקא במעבר דרכם ניתן למצוא את התעלות הנפש. וכבר כתב על כך הפילוסוף הישראלי: שלמה גיורא שוהם וקרא לזה: ”גאולה דרך הביבים”, הוא בעיקר התכוון לגיבור גדול שלו שעשה זאת במחזותיו: ז’אן ז’נה.

ודווקא המיזוג הזה בין אקסיסטנציאליזם קודר אך מציאותי, ובין התעלות הנפש,, דרך ההתמודדות עם הממד הקיומי – הם שמקנים לספר זה את ייחודו, (אולי את קיסמו,) ואת דרך המוצא מן המעגל הסגור שמחפשים רבים כלואים בתוכו.

לסיכום:

הכתיבה בספר, היא בעיקר (אך לא רק) מכוונת לאאוטסיידרים, זאת דרך כתיבה מרדנית, אולי חתרנית ולעיתים אף מעט עוכרת שלווה. שבאופן קסום ולא צפוי, יכולה דווקא להעביר את הקורא בלוגים שלי באימגו:

. http://www.e-mago.co.il/users-456.htm

 את הספר ניתן להשיג באחת מהנויות הדיגיטליות הגדולות: מנדלי, עברית ואינדיבוק.

**

”החיים, רשימות מן הגלות”, הוצאת ניסן,       יצאל אור במאי 2014

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You May Also Like

ספרים (בהוצאת ניסן) מאת גבריאל רעם.

להשיג את הספרים בחנויות ספרים דיגיטליים: מנדלי מוכר ספרים. ועברית החיים המסתוריים של המציאות גבריאל רעם הספר מורכב ממסות שונות המהוות נקודות-תצפית, המנסות לבחון סוגיות בחיינו מרחוק. את לב העניין…
View Post

מסע אל הישות הפנימית

גבריאל רעם   היצר -צועק. הגוף -מדבר. הנפש – לוחשת. והישות הפנימית – שותקת. כי היא – יודעת.   תוכן העניינים הקדשה מבוא הקדמה   חלק ראשון: פנימה א. הפילוסופיה…
View Post

על החיים והמוות

מוות ומשמעות החיים רוב בני האדם יסכימו כי יש לחיות את החיים באופן המשמעותי ביותר שניתן, אך לרוב זו הסכמה מן השפה ולחץ. ויקטור פרנקל, שביסס על כך גישה פילוסופית…
View Post

שינוי תודעתי – טרם הודפס

שינוי תודעתי.קפיצה קוואנטית אל הרוח (הערת המחבר: הספר לא ראה אור בדפוס וקיומו כאן הוא קיומו היחידי). תוכן הענייניםחלק א’: רוחניות 9מבוא 7עבודה רוחנית — מסגרת להבנה 11יחסי חומר רוח…
View Post

שינוי תודעתי – קפיצה קואנטית אל הרוח – ebook ספר אלקטרוני.

מאת גבריאל רעם. (הערת המחבר: הספר לא ראה אור בדפוס וקיומו כאן הוא קיומו היחידי). hagut.net/שינוי-תודעתי-קפיצה-קואנטית-אל-הרוח/ 1 תוכן הענייניםחלק א’: רוחניות 9מבוא 7עבודה רוחנית — מסגרת להבנה 11יחסי חומר רוח…
View Post