מבוא לקטגוריה ה’רגשות שלנו’.

Total
0
Shares

 

 

 

 

וראשית הבהרה: ספר זה אינו מתיימר להוות מערך הדרכה, ייעוץ או מורה נבוכים ביחס לעולם הרגש. אין כאן עצות או טיפים ולא הטפה או הדרכה של איך להתנהג באופן רגשי. איך לצאת מבעיה רגשית, או איך להגיע למצב של רגשות מאוזנים וכו'. נושא זה הוא סבוך מכדי להוות הדרכה, כשהמדיום היחידי הוא המדיום המנוכר של מלים בלבד.
את ההדרכה בתחום שיפור תחום הרגש כדי להגיע לחיים נעימים, מאוזנים וטובים יותר –  אני מותיר לפסיכולוגים וכו'.

כאן הגישה יותר תודעתית; הדברים הכתובים בספר זה הם בגדר השקפת עולם, הבעת עמדה והכתוב מציע גישה מאוד מסוימת – דרכה להביט ולראות את עולם הרגשות שלנו.

את הגישה הזו ניתן להבין מתוך ההקשר הרחב של ניסיון להרחבת תחום המודעות של הקורא כאדם בעל שאלות ושאיפות להגשמה עצמית.

 

נקודת המוצא של כותב הספר היא שתחום המודעות שלנו ביחס למה שקורה לנו, הנו מצומצם יותר ממה שמתרחש באמת. ובמיוחד כך בתחום הרגש. וזאת דווקא בגלל האפקטיביות העצומה שיש לרגשות על איכות חיינו ותחושת אושרנו. הכיצד? מה הקשר בין מודעות מצומצמת ובין החשיבות שיש לרגשות ביחס לאושר שלנו? ובכן, אין תחום שמסב לנו כל כך הרבה כאב ועוגמת נפש – מצד אחד, וכה מעט קורת רוח והנאה מצד שני – כמו הרגש. והיות וכך אנו מאוד סלקטיביים, מראש, ביחס למה מן הרגש אנו מאפשרים בכלל – לחדור את תחום המודעות שלנו. דהינו, כל הגישה שלנו לעולם הרגש הנה מוטה חד צדדית, שמנפה את מה שלא נעים לנו ומעצימה וממקדת את מה שגורם לנו הנאה. על פניו נראה שזו גישה לגיטימית לגמרי. אך הבעיה מתחילה ברגע שהסובייקטיביות ביחס לחיי הרגש שלנו מתחילה להשפיע על איך אנו קולטים את הרגשות. כלומר יש כאן עיוות תפיסה. עיוות שאיננו מודעים לו, כי הרגש כבר מראש משמש כפילטר ונווט ביחס לדברים אותם נקלוט ולהם נהיה מודעים.

זה לא שאנו קולטים את מצב הרגשות שלנו ואז נפגעים או לא. מראש קיים ניפוי תודעתי, שמחליט מה נקלוט ולמה נהיה מודעים – ביחס ישיר לרמת המצוקה או ההנאה שאותו דבר ינחיל לנו.

וכאן הבעיה; מצב קיים זה יוצר שטחים מתים בתודעתנו (שטחים שהמודעות לגביהם נמוכה או לא קיימת) לגבי הרגשות. ובשטח מת הכול יכול לקרות. וקורה הרבה ובסוף אנו מופתעים או נכנסים להלם רגשי; הדחקנו, הדחקנו ובסוף זה מכה בנו בפנים.

הפרקים כאן מנסים לעקוף את המכשלה הזו של הסובייקטיביות הרגשית, על ידי ניסיון לסקור את הנושא באופן ישיר וחסר פניות. דהיינו: איך הם הרגשות שלנו ללא הצורך שלנו לצבוע אותם בצורה שתתן לנו את ההרגשה הטובה ביותר, ביחס אליהם ועצמנו.

=============================================================


גבריאל רעם. הוד השרון, 15.8.2012
 

=================================================================

:
רשימת המסות
:

על פילוסופית האושר כנגד פילוסופית הכאב
רגש הפרזיט הגדול.
רגשות שליליים
רגשות וחינוך (של ילדים וחינוך עצמי)
הרוחניות, כרגשות בתחפושת
בגרות רגשית לעומת אינפנטיליות רגשית
האגו וההוויה הפנימית
התמודדות עם חסימות רגשיות
לרסן את הדמונים של הרגש
לחיות בשלום עם הרגשות
רגש בעור של שכל
לתת צורה לרגש
מעורבות רגשית ואותנטיות
הדחקות רגשיות
הקוטביות הרגשית
הזדהות רגשית
ניהול נכון של הרגשות
ציר הרגשות
לחיות עם הכאב הרגשי
על התבגרות ובגרות רגשית
על אהבה ואנושיות
דמוניים רגשיים והנתק הפנימי
עבודה פנימית על הרגשות
תקשורת ורגשות
 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You May Also Like

בגרות רגשית לעומת אינפנטיליות רגשית

חלק א’ במאמרים הקודמים הוזכרו שני מונחים: ‘בגרות ריגשית’ ו’אינפנטיליות ריגשית’. הכוונה הייתה שהרגשות אינם מתבגרים באופן אוטומטי, כמו הגוף, שאבריו מגיעים לבשלות ולתפקוד שיא תוך זמן מסוים. הרגשות צריכים לעבור…
View Post

בגרות ואינפנטיליות – רגשיים

חלק א' בפרקים הקודמים הוזכרו שני מונחים: 'בגרות רגשית' ו'אינפנטיליות רגשית'. הכוונה הייתה שהרגשות אינם מתבגרים באופן אוטומטי, כמו הגוף, שאבריו מגיעים לבשלות ולתפקוד שיא תוך זמן מסוים. הרגשות צריכים…
View Post

מעורבות רגשית כללי

מעורבות רגשית א המדובר על מצב פסיכולוגי שבו האדם נעשה מעורב כולו בבעיה אישית. המעורבות הרגשית מתחילה כשמעורבותו הפנימית הולכת ותופחת מאבדת פרופורציה ביחס לחשיבות המקרה עצמו. וככל שהיא תופחת…
View Post

שני שירים של יהודה עמיחי על מה שכה זועק בחסרונו בעולמנו:חמלה.

.* https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7%9E%D7%9C%D7%94 https://he.wikipedia.org/…/%D7%97%D7%9E%D7%9C%D7%94_%D7… https://tinyurl.com/5d6dxjr2 אל מלא רחמים מילים: יהודה עמיחי אלמלא האל מלא רחמיםהיו הרחמים בעולם ולא רק בו.אני, שקטפתי פרחים בהרוהסתכלתי אל כל העמקים,אני, שהבאתי גוויות מן הגבעות,יודע לספר…
View Post